Vegan voeding is vezelrijk

Vegan eten is “hot”, vooral onder jongeren. Een vegan voeding bestaat voor 100 procent uit plantaardige producten: dus geen vlees, vis, eieren, zuivel en honing, maar juist veel granen, peulvruchten, aardappels, fruit en groenten. Meestal zijn dierenleed, het milieu en gezondheid de redenen om vegan te gaan eten.

Het zou voor het milieu en onze gezondheid een stuk beter zijn als iedereen minder dierlijke producten en meer plantaardige producten zouden eten. Een mooi streven is een voeding met 70 procent plantaardige producten. De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum bevelen ook aan om vaker plantaardige producten te eten. Op die manier krijgen mensen meer vitamines, mineralen en voedingsvezel binnen.

Vezelrijk

Het is belangrijk niet te weinig koolhydraten te eten als je vegan gaat eten. Granen en aardappels vullen de maag goed en leveren vezels, vitamines en mineralen. Verder worden er véél groenten en fruit gegeten in het vegandieet. Geen wonder dat vegan voeding vezelrijk is: gemiddeld krijgt men meer dan 50 gram voedingsvezels binnen. Daar varen de darmen wel bij! Vegan eten betekent vaak ook puur en onbewerkt eten. 

Aanvulling met B12

Overigens is een 100 procent plantaardige voeding niet helemaal volwaardig. Belangrijk aandachtspunt is vitamine B12, dat uitsluitend in dierlijke producten voorkomt. Veganisten wordt geadviseerd zeker een vitamine B12-supplement te slikken omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt. Verder zijn vitamine D, jodium en omega 3 vetzuren punten van aandacht. Vraag een advies op maat aan een diëtist.


Tekst: Karine Hoenderdos
Beeld: Mitchell van Voorbergen