Vezels

De aardappel is een bron van vezels. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Ook geven vezels een verzadigd gevoel na het eten. 

Vezels en gezondheid

Vezels zijn belangrijk, omdat ze zorgen voor een goede darmwerking. 

Inname van vezels

Volwassen Nederlanders zouden dagelijks 30 tot 40 gram voedingsvezels moeten eten. Het lukt de meeste mensen echter niet om deze aanbeveling te halen. Volwassen Nederlanders eten tussen de 18 en 23 gram vezels, waarbij de vezelinname van mannen iets hoger is dan die van vrouwen. Het eten van aardappels draagt bij aan het verhogen van de vezelinname. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de hoeveelheid vezels in verschillende bereidingen van aardappels, rijst en pasta.

Bron: NEVO-online, geraadpleegd januari 2016

Resistent zetmeel

Resistent zetmeel, ook wel resistant starch, wordt ook tot de voedingsvezels gerekend. Net als andere soorten vezel wordt resistent zetmeel niet door je lichaam verteerd, maar draagt het wel bij aan een gezonde darmwerking. Aardappels bevatten van nature resistent zetmeel, dat tijdens het koken (garen) van de aardappels wordt omgezet in zetmeel dat ons lichaam wel kan verteren. Zetmeel in die vorm levert ons lichaam energie. Als de gekookte aardappels vervolgens afkoelen, wordt een deel van het verteerbare zetmeel weer omgezet in resistent zetmeel (het zogenaamde geretrogradeerd zetmeel) en dus in vezels. Op die manier kun je door aardappels koud te eten (bijvoorbeeld in een aardappelsalade) je vezelinname verder verhogen.

Lees meer over vezels en resistent zetmeel in onze gratis te downloaden brochure ‘Aardappels: voedzaam & veelzijdig’.