Nutriënten

Er is veel te vertellen over de voedingswaarde van aardappels. Op deze pagina vind je meer informatie over de verschillende nutriënten die de aardappel bevat. Aardappels staan in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ze bevatten verschillende micro- en macronutriënten die een bijdrage leveren aan onze gezondheid.

Macronutriënten en energie

100 gram aardappels bevat 19 gram koolhydraten, vooral in de vorm van zetmeel. Verder bevatten aardappels een klein beetje (2 gram) hoogwaardig eiwit en helemaal geen vet. Per 100 gram bevatten aardappels zo'n 2 gram voedingsvezel. Aardappels bestaan voor het grootste deel uit water: maar liefst voor 77%.

Gekookte aardappels bevatten ongeveer 80 calorieën per 100 gram. Gekookte rijst of pasta bevatten daarentegen rond de 140 calorieën per 100 gram. Aardappels leveren daarmee per portie minder calorieën dan pasta of rijst.  

Micronutriënten

Aardappels zijn een goede bron van vitamine B1, B6, en vooral nieuwe, net geoogste aardappels zijn een goede bron van vitamine C en kalium:
•    Vitamine B1 draagt bij aan het normaal functioneren van het hart en zenuwstelsel en aan onze psychologische gezondheid. 
•    Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Het draagt bij aan het verminderen van vermoeidheid.
•    Vitamine C draagt bij aan het verminderen van vermoeidheid, de productie van collageen voor onder andere een gezonde huid en het beschermen van lichaamscellen tegen oxidatieve stress. Vitamine C is nodig voor de opname van ijzer en het in stand houden van onze weerstand. 
•    Kalium draagt bij aan het behoud van een gezonde bloeddruk. Ook speelt het een rol in de geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van onze spieren. 

Aardappels hebben juist een zeer laag natriumgehalte. Aardappels passen daarmee in een zoutarm dieet en helpen een normale bloeddruk te behouden. Een hoge natriuminname verhoogt namelijk de bloeddruk.

Lees meer over nutriënten in onze gratis te downloaden brochure ‘Aardappels: voedzaam & veelzijdig’.

Voor alle gegevens over de voedingsstoffen die aardappels bevatten kijk je in de online versie van de NEVO-tabel van het RIVM.