Aardappels bij diabetes type 2?

In de recente aanvulling van de Voedingsrichtlijn Diabetes van de Nederlandse Diabetes Federatie staat een advies over aardappels, gebaseerd op de Glykemische Index: ‘Aardappels veroorzaken een snellere stijging van het bloedglucosegehalte dan koolhydraten uit bijvoorbeeld zilvervliesrijst, volkorenbulgur en peulvruchten. Eet daarom niet te vaak aardappels, neem een kleine portie’. Hoogleraar diabetologie Hanno Pijl ging in zijn lezing op het Aardappelcongres nader in op de Glykemische Index en op koolhydraten voor mensen met diabetes.

 

De Glykemische Index (GI) zegt iets over de snelheid waarmee koolhydraten in de darm worden opgenomen. Producten met een hoge GI zijn bijvoorbeeld aardappelen, brood, cornflakes en rijst. Producten met een lage GI zijn bijvoorbeeld pasta, peulvruchten en appels. In het algemeen geldt dat het gunstig is als je voeding vooral bestaat uit producten met een lage GI, omdat die geen snelle glucosepieken in het bloed geven en lang verzadigen.

 

Al dente

Dat lijkt een gemakkelijke stelregel, maar de praktijk is een stuk ingewikkelder. Om te beginnen kan de GI van een product variëren door de manier waarop het wordt klaargemaakt. Al dente pasta heeft bijvoorbeeld een lagere GI dan gaar gekookte pasta. En als aardappelen worden gekookt, hebben ze een hoge GI. Als je ze laat afkoelen en als salade serveert, wordt de GI veel lager.

Belangrijker nog is de combinatie waarin je producten eet. Als je aardappelen eet met groenten, vlees en wat jus, wordt de GI lager.

En dan zijn er óók nog individuele verschillen: de reactie op koolhydraten kan zeer uiteenlopen, zo laat een interessante studie in Cell zien. Ook maakt het bijvoorbeeldnog uit wat je bij het ontbijt hebt gegeten! De conclusie van Pijl: er zijn veel meer factoren die het bloedsuiker bepalen dan alleen de GI.

 

Koolhydraten

Voor mensen met diabetes type 2 is het verstandig om koolhydraten te minderen. Hoe streng die beperking moet zijn, is individueel bepaald. De ene persoon reageert al heel goed op het weglaten van alleen snelle suikers en gezoete dranken, bij de ander is een strengere beperking noodzakelijk, met ook minder of geen brood en aardappelen. Een koolhydraatbeperkt dieet kan het best worden begeleid door een diëtist.


Tekst: Karine Hoenderdos
Beeld: Mitchell van Voorbergen