De plek van aardappels in een gezonde voeding

Nederlanders zijn aardappeleters. De meeste bekende Hollandse maaltijd bestaat uit aardappelen, groenten en vlees. Een gezonde gewoonte, want aardappelen zijn zeer voedzame knollen. Ze staan niet voor niets in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, al járen!

Voedingswaarde
Aardappels hebben een hoge voedingswaarde (zie tabel hieronder). Ze bevatten vooral koolhydraten, kalium en vitamine B6 en verder ook vezels, eiwit, foliumzuur en vitamine C. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. In de aardappel vind je de koolhydraten vooral in de vorm van zetmeel.

Buiten Nederland wordt de aardappel gezien als groente. Waarom? Omdat de aardappel diverse vitamines en mineralen bevat, die in pasta en rijst niet voorkomen. Beste voorbeeld is wel vitamine C.

Voedingswaarde aardappels (per 100 gram gekookt)
Calorieën
83
Koolhydraten
17,9 g
Eiwit 1,9 g
Vet 0,3 g
Vezels 1,6 g
Kalium 344 mg
Vitamine B6 0,187 mg
Foliumzuur 17,6 ug
Vitamine C 9 mg

(Bron: NEVO tabel)

Modern jasje
Sommige mensen halen hun neus op voor de ‘ouderwetse’ combinatie van aardappelen, groenten en vlees. Ze stappen over op rijst en pasta. Nadeel is dat hun voeding dan vaak minder vezelrijk wordt (want lang niet iedereen eet volkorenpasta of zilvervliesrijst) en dat er dan vaak toch minder groente bij de maaltijden wordt gegeten.

Jammer, want aardappels lenen zich uitstekend voor de meest hippe en veelzijdige gerechten. Denk aan geroosterde aardappels en groenten uit de oven, een aardappelcurry, aardappelpreisoep of een Marokkaanse aardappelsalade met komijn en koriander. Het grote voordeel van aardappel is dat ze zich zo goed laat combineren met groente. Een ijzersterk duo!

Plantaardig is mens-aardig
De Gezondheidsraad beveelt aan om meer plantaardige producten te eten en juist minder dierlijke producten. Niet alleen in het kader van onze gezondheid, maar ook uit het oogpunt van dierenwelzijn en milieu. De aardappel past perfect in dit streven.


Karine Hoenderdos